قرارداد مشاوره

قرارداد مشاوره چیست ؟

مطابق تعریف ماده 2 بند 5 آیین نامه خرید خدمات مشاوره، مشاوره هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاور در حوزه‌هایی است که نیازمند صلاحیت و تخصص می‌باشد.

قرارداد مشاوره چه کاربردی دارد؟

قرارداد مشاوره قراردادی است که کارفرما براساس آن می‌تواند افرادی را با عنوان مشاور به صورت ساعتی و با تعهد حضور در ساعات معین به کار بگیرد. متقابلا اگر فردی بخواهد از تخصص خودش به صورت ساعتی استفاده نماید نیازمند انعقاد این قرارداد است.

این نکته حائز اهمیت است که اصولا مشاور به استخدام رسمی شرکت یا سازمان محل فعالیت خود در نمی‌آید و قرارداد او از نوع قرارداد مشاوره است، نه استخدام یا کار.

تفاوت‌ بین قرارداد مشاوره با قرارداد استخدام چیست؟

دستمزد مشاور اصولا به‌صورت ساعتی تعیین می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مشاور موظف است تعداد ساعت معینی (مثلا ۱۰۰ ساعت) را به شرکت طرف قرارداد خود اختصاص دهد و در ازای هر ساعت مبلغی دریافت کند.

همچنین طبق قوانین جدید، مالیات تعلق‌گرفته به قراردادهای مشاوره معادل ۱۰درصد است و سقف معافی مالیات برای این اشخاص وجود ندارد؛ درحالی‌که این مبلغ برای کارمندان متفاوت است. حقوق این اشخاص تا رقمی مشخص، معاف از مالیات است و برای حقوق بیشتر از آن، به‌صورت پلکانی به‌ترتیب معادل ۷، ۱۰ و ۲۰درصد مالیات پرداخت می‌شود؛ از طرف دیگر، مزایایی همچون سنوات، عیدی و پاداش به قراردادهای مشاوره تعلق نمی‌گیرد. مشاور در صورتی که به صورت ساعتی فعالیت کند بیمه هم نمی‌شود.

مفاد قرارداد مشاوره:

برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر باید در هر قرارداد مشاوره‌­ای اعمال شود:

1- طرفین دخیل

یک قرارداد بدون مشخص شدن طرفین، قرارداد نخواهد بود. نام­‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد ذکر شود تا مشخص شود چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

2- مشخص شدن حقوق و تعهدات طرفین

طرفین باید به یک درک متقابل از تعهدات یکدیگر برسند. وظایفشان چیست؟ هدف نهایی چیست؟ ماهیت و دامنه فعالیت­‌های کسب و کار باید به طور گسترده و کامل مورد بحث قرار بگیرد و وظایف مختلف طرفین هم در قرارداد نیز ذکر شود.

3- قرارداد­های محرمانه‌­ بودن و عدم افشای اطلاعات

در صورتی که اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار وجود داشته باشد، باید از وجود بند جلوگیری از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد، اطمینان حاصل نمایید.

4- مدت قرارداد مشاوره

زمان شروع و پایان کار مشاور باید در قرارداد ذکر شود. این بازه زمانی باید به وضوح مشخص شود.

5- نحوه پرداخت به مشاور

همانند هر قرارداد دیگری در این نوع از قرارداد هم باید ترتیبات پرداخت مشخص شده باشد. صرف نظر از این که پرداخت به صورت یک­جا یا به صورت اقساط باشد، نکته مهم، وجود بندی در قرارداد مربوط به پرداخت است.

سایر اسامی قرارداد مشاوره چیست؟

قرارداد نظارت و قرارداد مشاوره ساعتی


برچسب‌ها: قرارداد کار مشاوره
تعداد صفحات: 5
نوع فایل: word، قابل ویرایش