آیا در حال حاضر از میزان سودی که کسب می­ کنید، راضی نیستید؟ آیا به دنبال بهبود بخشی از کسب و کارتان مثل نیروی انسانی هستید؟ برای گرفتن یک مشاوره با ارزش، یک مشاور مستقل می­‌تواند راه ­حل بسیار خوبی باشد. با این حال، گرفتن مشاوره و راهنمایی باید به صورت مستند، جزئی از قرارداد مشاوره باشد.

قرارداد مشاوره با نام­ های قرارداد مشاور یا قرارداد خدمات مشاوره هم شناخته می ­شود. در این نوع قرارداد، حقوق و تعهدات بین شما و مشاور مشخص می ­شود. به همین دلیل، به منظور به حداقل رساندن اختلافات در آینده، در این قرارداد به مواردی که از هر دو طرف انتظار می­ رود، پرداخته می­‌شود.

قرارداد مشاوره چه کمکی به شما می­ کند؟

مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می­‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می­ کند. آنها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌­ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند.

قرارداد مشاوره معمولاً چه موضوعاتی را پوشش می­دهد؟

برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر باید در هر قرارداد مشاوره‌­ای اعمال شود:

1- طرفین دخیل

یک قرارداد بدون مشخص شدن طرفین، قرارداد نخواهد بود. نام­‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد ذکر شود تا مشخص شود چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

2- مشخص شدن حقوق و تعهدات طرفین

طرفین باید به یک درک متقابل از تعهدات یکدیگر برسند. وظایفشان چیست؟ هدف نهایی چیست؟ ماهیت و دامنه فعالیت­‌های کسب و کار باید به طور گسترده و کامل مورد بحث قرار بگیرد و وظایف مختلف طرفین هم در قرارداد نیز ذکر شود.

3- قرارداد­های محرمانه‌­ بودن و عدم افشای اطلاعات

در صورتی که اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار وجود داشته باشد، باید از وجود بند جلوگیری از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد، اطمینان حاصل نمایید.

4- مدت قرارداد مشاوره

زمان شروع و پایان کار مشاور باید در قرارداد ذکر شود. این بازه زمانی باید به وضوح مشخص شود.

5- نحوه پرداخت به مشاور

همانند هر قرارداد دیگری در این نوع از قرارداد هم باید ترتیبات پرداخت مشخص شده باشد. صرف نظر از این که پرداخت به صورت یک­جا یا به صورت اقساط باشد، نکته مهم، وجود بندی در قرارداد مربوط به پرداخت است.

وضعیت بیمه در قرارداد مشاوره

به طور کلی مشاوره یعنی گرفتن راهنمایی‌های شفاهی یا کتبی در قرارداد ذکر می‌شود. نکته قابل توجه این است که هر خدمات دیگری فراتر از سطح مشاوره از حوزه شمول این قرارداد خارج است.

این امر از حیث شمول یا عدم شمول بیمه در قرارداد مشاوره مسئله مهمی تلقی می شود. اگر قرارداد یا شخص حقیقی بوده و کار منحصرا توسط خودش صورت بگیرد و همان گونه که ذکر شد صرفا مشاوره باشد لازم نیست برای مشاور لیست بیمه ای رد بشود. اما اگر کارکرد مشاور بیش از 15 روز در ماه باشد، در این صورت به عنوان کارمند تلقی شده و باید برایش بیمه رد بشود.

مزایای استخدام مشاور

چند دلیل اصلی برای استخدام مشاور وجود دارد:

  1. چشم انداز بیرونی و تجزیه و تحلیل: در شرایطی که شما مایل به بهبود بخشی از کسب و کار خودتان هستید، یک نظر مستقل از بیرون می­‌تواند سازنده و حیاتی باشد. مشاور می­‌تواند به شما برای رسیدن به موفقیت کمک کند.
  2. دانش تخصصی: یک مشاور می­‌تواند در یک موضوع مشکل ساز، بینش عمیق­‌تری به شما بدهد.
  3. صرفه جویی در هزینه: شما به عنوان یک کارفرما، وظایفی در قبال کارمندان­تان دارید از جمله حق بیمه و دیگر مزایای شغلی. اما این موضوع برای یک مشاور صدق نمی‌­کند.
  4. انعطاف پذیری: مدت زمان کار با یک مشاور معمولاً برای یک دوره ثابت است و پس از پایان قرارداد تعهدات طولانی­‌مدت وجود ندارد.

نتیجه گیری

اگر فکر می­کنید که یک مشاور می‌­تواند به شما در حل مشکلات کسب و کارتان کمک کند، به دنبال جذب وی باشید. شما می‌­توانید با استفاده از مشاوران وندا، مشکلات کسب و کارتان را بررسی کنید تا بتوانید آن را در مسیر درستی هدایت کنید.


۱۶ دیدگاه

سارا · ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ در ۱:۳۴ ب.ظ

سلام من به عنوان کارشناس تجزیه در ازمایشگاه اب و خاک مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع طبیعی کار میکنم امسال قراره بصورت قرارداد مشاوره ای با من قرارداد ببندن .میخواستم در مورد این قرارداد و اینکه ایا بیمه به این قرارداد تعلق میگیرد یانه اطلاعاتی داشته باشم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    حوریه وجگانی · ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۰:۴۱ ق.ظ

    سلام مرسی از اینکه سایت ما رو برای پاسخگویی به سوالاتتون انتخاب کردین،
    واقعیت این هست که قراردادهای مشاوره شامل بیمه نمی شود و اصولا این قراردادها برای شانه خالی کردن کارفرما از بیمه و مالیات منعقد می شود. اگر بحث بیمه برای شما اهمیت زیادی دارد باید طی قرارداد جداگانه ای با طرف مقابلتان این توافق را پیش ببرید و در قالب قرارداد مشاوره چنین امکانی فراهم نیست.
    موفق باشید

محمد · ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ در ۳:۳۱ ب.ظ

با سلام من بازنشته تامین اجتماعی میباشم چگونه میتوانم با یک شرکت قرداد کاری ببندم که از قوانین تامین اجتماعی عدول نکنم و در رابطه با حقوق بازنشستگی دچار مشکل نشوم .
با احترام

    حوریه وجگانی-کارشناس حقوقی وندا · ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۳ ق.ظ

    سلام ممنون که سایت ما رو برای پاسخگویی به سوالتون انتخاب کردید
    افراد بازنشسته اشتغال مجددشان در وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری ممنوع هست و اگر قراردادی هم با اینگونه موسسات منعقد شود باطل است و دریافت وجهی از این طریق هم در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه دولتی هست مگر اینکه یک نهاد عمومی مشمول قانون استخدام کشوری نباشد که در خود قانون این نهاد ها ذکر شده اند ولی در مورد انعقاد قرارداد کار با شرکت های خصوصی بعد از بازنشستگی منع قانونی وجود ندارد و امکان پذیر است.
    موفق باشید

سعید · ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ در ۹:۳۳ ق.ظ

باسلام.
آیا برای قرارداد مشاوره میتوان درصد از کل فروش لحاظ کرد.و آیا سقف مشخصی داره.و چقدر مالیات به این نوع قراردادها میخوره.ممنون.

    وندا · ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در ۱:۱۸ ب.ظ

    سلام
    مبنای پرداخت در قرارداد مشاوره به ازای میزان ساعات مشاوره محاسبه می گردد و مالیات آن ۱۰٪ می باشد. و برای شرایط پرداختی مد نظر شما که درصد از کل فروش باشد، در قالب قرارداد کار بازاریابی دیده شده است. همچنین شما می توانید بر اساس توافقی که بین طرفین صورت می پذیرد نحوه پرداخت را متناسب با نیاز خود در قرارداد مشاوره تغییر دهید.
    هم اکنون می توانید قرارداد مشاوره را از بانک قرارداد وندا دریافت نمایید.

مینا · ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۵:۱۶ ب.ظ

سلام
من در حال حاضر مقرری بیمه بیکاری دریافت میکنم و مدت 6 ماه دیگر تا پایان مقرری زمان هست از طرفی یک پیشنهاد برای مشاوره در زمینه یک پروژه کوتاه مدت دارم آیا با بستن قرارداد مشاوره بیمهبیکاری من قطع می شود؟

    مهرنوش فتاحی · ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۳:۵۳ ب.ظ

    با سلام و وقت بخیر
    از اینکه از مطالب ما بازدید فرمودید کمال تشکر را داریم.
    اگر قرارداد مشاوره شما به صورت دورکاری و پروژه ای منعقد شود، در این صورت احتمال اینکه بیمه بیکاری شما قطع شود ضعیف است. در غیر این صورت این امر محتمل است که روی بیمه بیکاری شما تاثیر بگذارد.
    در نهایت اگر با کارشناسان بیمه در این زمینه مشورت بفرمایید پاسخ قطعی تری دریافت خواهید کرد.
    با احترام
    تیم حقوقی وندا

مصطفي نجفي · ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۴:۰۷ ب.ظ

باسلام
خوشحالم كه يك محلي براي طرح سوال و پيدا نمودن جوابهايم پيدا كردم
چندتا سوال داشتم اول اين كه قرارداد مشاوره اي بيمه تامين اجتماعي به آن تعلق مي گيرد يانه من شنيده ام بايد 10 درصداز قرارداد مسدود شود و پس از اخذ مفاصا حساب از بيمه توسط مشاور مبلغ مسدود شده عودت مي گردد.
تامين اجتماعي اظهار دارد كار كردن پرسنل بازنشسته ممنوع است و درصورت حسابرسي مشمول جريمه خواهدشد.
كدام روش بهتراست براي پرسنل بازنشسته =قرارداد مشاوره اي يا قرارداد مدت دار

    مهرنوش فتاحی · ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۹:۴۷ ق.ظ

    عرض ادب و احترام
    با تشکر از شما برای انتخاب وندا برای طرح سوالاتتان
    در مورد سوال اول اگر مشاور مفاد قرارداد را راسا و صرفا در قالب مشاوره ارائه دهد در این صورت مشمول بیمه نخواهد بود در غیر این صورت اگر بیش از 15 روز در شرکت حضور داشته باشد مانند یک کارمند تلقی شده و مشمول بیمه خواهد بود.
    در مورد سوال دوم نیز پرسنل بازنشسته بهتر است در قالب قرارداد مشاوره فعالیت نمایند.
    با احترام
    تیم حقوقی وندا

داود · ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۵:۲۱ ب.ظ

درود برشما
شرکتی اموال خود رابصورت امانت بفردی بدون قراداد درسال 92 واگذار کرده
الان بدنبال گرفتن وسایل ولوازم خود هستن و بنده قصد دارم مشاور ان شرکت باشم
لطفن راهنمایی بفرمایید
ضمنا توافق اولیه دادن نصف اموالی که قراره پس گرفته شود بوده
باسپاس

    مهرنوش فتاحی · ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱:۰۷ ب.ظ

    اگر آن فرد مستخدم شرکت بوده باشد اثبات این امر که وسایلی که در اختیارش قرار گرفته است از باب امانت بوده است، محتمل تر است نسبت به زمانی که فرد مستخدم شرکت نبوده است. زیرا در این حالت بدون قرارداد فی مابین طرفین اثبات سخت می شود.
    لازم به ذکر است که برای دریافت پاسخ دقیق تر با توجه به این که سوال واضح نیست، شما می توانید از خدمات مشاوره رایگان وندا استفاده نمایید.
    شماره تماس جهت رزرو مشاوره رایگان: 46 78 42 28 – 021
    با احترام
    تیم حقوقی وندا

      داود · ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ در ۶:۵۲ ب.ظ

      درود برشما وسپاس از پاسختان
      متاسفانه تلفنی که مرقوم فرمودید گویا و کسی پاسخگو نیست
      پیرو و تکمیل سئوال قبل واگذاری تجهیزات ولوازم کارگاهی بنیت انجام وتولید دربهای اکاردئونی بوده
      امانت گیرنده طی دو سال حقوق برمبنای وزارت کار بیمه تامین اجتماعی هم بوده
      اما بعداز اینکه کاروبارش میگیره نه تنها اجناس تولیدی را نمیدهد بلکه از دادن الباقی تجهیزات و وسایل تمرد مینماید
      اما نقش بنده بعنوان مشاور اجرایی واداری
      در این موضوع مقرر شده پیگیریهای اداری اعم از شهرداری.دادسراو استاندارد و….برای گرفتن اجناس وتجهیزات صنعتی موصوف باشد
      کارفرما نیز 50% ان وسایل را قراره بعد از صدور حکم دادگاه بدوی بمن بدهند
      لطفن ارشاد فرمایید تحت چه قراردادی بایشان همکاری کنم ایا ماده 10 مدنی کفایت میکند؟؟؟ایا ایشان میبایست مرا بیمه کنن؟؟؟؟
      ممنون از سایت فوق العاده تان

        مهرنوش فتاحی · ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ در ۹:۲۴ ق.ظ

        عرض ادب و احترام
        در اینجا دو حالت متصور است:
        1- در صورتی که شما بخواهید کارهای اداری را از ارگان هایی نظیر شهرداری پیگیری نمایید در این صورت به یک معرفی نامه از طرف شرکت نیاز دارید
        2- در صورتی که قرار بر شکایت از شخص مذکور باشد در این صورت اعضای هیئت مدیره شرکت صالح برای این امر هستند و یا اینکه شما بایستی وکیل دادگستری باشید تا بتوانید برای این امور حقوقی اقدام نمایید.
        برای تکمیل توضیحات این بحث در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

آیلر حمیدا · ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۶ ب.ظ

سلام
در مورد مبلغ قرارداد اگر توضیح بدید ممنون میشم. نحوه محاسبه به چه صورت هست؟ به رشته، مقطع تحصیلی، تجربه کاری و حوزه کاری ربط دارد ولی بر چه اساسی محاسبه میشود. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    مهرنوش فتاحی · ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ در ۹:۲۷ ق.ظ

    با سلام
    تعیین مبلغ قرارداد تابع عرف دقیق و مشخصی نیست بلکه این امر بسته به نوع مهارت فرد مشاور و نیاز طرف مقابل می تواند از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. برای مثال ممکن است یک کارشناسی ساعتی مبلغ 500 هزار تومان را به عنوان حق مشاوره خود تعریف کند و کارشناس دیگر ساعتی مبلغ صد هزار تومان دریافت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *